domingo, 24 de abril de 2016

LLEGENDA SA COVA D'EN XOROI

Jo no vaig naixer a Menorca però em considere mig valenciana mitjà menorquina ja que m'he passat molts mesos de la meua vida cada any en aquesta illa, tinc família a menorca i mallorca per la qual cosa un poquet de sang d'allí tinc.
M'agrada aquesta llegenda perquè em sembla molt interessant.

Sa cova d'en Xoroi


En es morro de penyes que surt a la mar entre Cales Coves i Cala en Porter, hi ha una cova gran, amb ses boques que miren a la mar, és sa cova d’en Xoroi. Temps enrere, i per espai de molts anys, pels llocs de l’entorn es feien furts de coses de menjar i de vestir sense poder-se afinar el lladre. També faltava una fadrina de Biniedrís. Un dia va anar a rentar, ni ella ni sa roba tornaren. Vingué un hivern rigorós, i caigué una nevada que va durar tres o quatre dies. I es tercer dia que sa neu conglaçada ho tapava tot, a Biniedrís robaren es pa de dins es forn. Però es lladre va deixar es rastre marcat damunt sa neu. Una retxa de peuades d’homo que tirava per So Na Cassana cap a Alaior. Les seguiren i poc passat So Na Cassana, arribant an es camí reial, es rastre acabà en sec, i van reparar que es delinqüent s’havia entornat per allà on havia vingut, cuidant-se d’anar de cul enrere per posar en sa tornada es mateixos peus dins sa mateixa peuada que havia fet en s’anada. S’enginy, però, no li va servir de res, se va descobrir s’amagatall; però no es trobaren amb prou coratge d’aferrar-se per aquelles males petjades, per baixar a sa cova. Donada part a la justícia, hi acudí gent ben armada, i ajudats per uns llibants penetraren dins sa cova, on trobaren un homo, una dona i tres al·lots, robes i mobles sostrets dels llocs veïnats. S’homo i s’al·lot major se tiraren a la mar, sense poder agafar-los. Van esser es menuts junt amb sa mare, que era sa jove desapareguda de Biniedrís. En ets al·ltos els batejaren. D’ells, a Alaior, avui encara hi ha descendència. A son pare no el varen veure mai més, ni viu ni mort. Si mateix van reparar que feia cara de moro i que li faltava una orella. Era en Xoroi. Fet consemblant es conta an es terme de Ciutadella, lloc, sa cova des Moro, de sa Marjal Nova. Però no diuen que es moro fos Xoroi, ni que deixàs descendència coneguda. Conten que al veure’s descobert, després de tirar a la mar sa dona i ets al·lots, s’hi tirà ell.
Francesc Camps i Mercadal 
Revista de Menorca, 3 de març de 1920 

No hay comentarios:

Publicar un comentario